Iona Stichting - Jaarverslag 2021

9 S T I CHT I NG JAARVE R S L AG 20 21 I O N A Iris Bogaers Promotieonderzoek ‘Stilte in de Klas’ Iris Bogaers doet onderzoek naar hoe stilte in de klas de didactiek positief kan ondersteunen. Gedurende drie jaar heeft zij namens de school waar zij werkt, het Rudolf Steiner college in Haarlem, als docent-onderzoeker meegewerkt aan het NRO-consortium ‘Toekomstgericht onderwijs: vormgeving en resultaten voor verschillende groepen leerlingen’. Onder auspiciën van de UvA en het Kohnstamm Instituut heeft een aantal wetenschapper, in samenwerking met tien scholen, onderzoek gedaan. Onder de titel ‘Van waarnemen naar ontwikkeling van het kunstzinnige?’ onderzocht Iris fenomenologie als didactische strategie bij de zogeheten (alfa- en gamma)zaakvakken. Daarmee heeft zij een handreiking voor docenten ontwikkeld waarin begeleide terughoudendheid een belangrijk aspect is. Het fenomeen stilte in de klas wil zij nu nader onderzoeken voor haar promotie. Hiertoe werd een plan opgezet dat vijf jaar in beslag zal nemen. Haar promotor, Professor Maartje E.J. Raijmakers, en co-promotoren, Dr. Anne de la Croix en Dr. Chiel van der Veen, zijn allen werkzaam bij de Amsterdamse VU. Een boeiend en zinvol onderzoek, aangedragen door iemand die zelf in het onderwijs werkzaam is. Mwanangu Development Tanzania: All Africa Anthroposophical Training De All Africa Anthroposophic Training Conferentie in Tanzania (nabij Dar es Salaam) vond plaats van 12–19 december 2021. Gekozen werd voor het thema: ‘De stadia van initiatie’. De conferentie werd tweemaal eerder gehouden (Kenia en Zimbabwe) en zou eigenlijk in 2020 georganiseerd worden, maar werd toen afgelast in verband met Covid beperkingen. De idee van de bijeenkomst is dat mensen op het Afrikaanse continent, die geïnteresseerd zijn in antroposofie, elkaar kunnen ontmoeten, ideeën kunnen uitwisselen en leren over wat op dat gebied actueel is. Er werd een divers en aansprekend programma geboden met lezingen als ‘De ontwikkeling van Afrikaanse dorpen en biologisch dynamische landbouw; ‘De introductie van Vrijeschool pedagogiek op Afrikaanse scholen’; ‘Spirituele heling en begeleiding en de ontwikkeling van kinderen; van de baarmoeder tot volwassenheid’. Ook waren er praktische cursussen zoals ‘Toepassingen van antroposofische geneeswijzen en baby verzorging voor vroedvrouwen’. Er werden gasten te verwelkomd uit heel Afrika, al konden deelnemers uit Zuid-Afrika alleen online aanwezig zijn door de uitbraak van de nieuwe Omikron variant. Een enthousiasmerende bijeenkomst met naast de antroposofische spirituele inspiratie ook informatie over lokaal direct toepasbare praktische verworvenheden. • www.mwadeta.org Antroposofische inspiratie, een sneeuwbaleffect onder de Afrikaanse zon Ruimte voor gedachten, meningen en emoties tijdens momenten van stilte maatschappi j onderwi js

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=