Jaarverslag 2022

7 STICHTING JAARVERSLAG 2022 I O N A pedagogie • Stichting Bright Meadow, Zanzibar, Tanzania: ondersteuning voor de opleiding van vrijeschool leerkrachten. • Stichting Vrijeschool Onderwijs Amerongen: de realisatie van een buitenlokaal voor Vrijeschool het Sterrebos. • ISKRA Waldorf Initiative, Osijek, Kroatië: de tijdelijke aanstelling van een euritmie docent. • Hogeschool Leiden: het project ‘OnderwijsBuiten – De aarde is jouw klaslokaal’. • Fundacja Myslec Sercem, Warschau, Polen: een zomercursus voor studenten van de part-time opleiding Waldorf pedagogie van de universiteit van Warschau. wetenschap • Christel Hartkamp-Bakker: het promotieonderzoek The effect of Sudbury model schools on the life of its former students. • Kingfisher Foundation/Bolk’s Companions Bilthoven: fenomenologisch onderzoek in de gezondheidszorg. • Wouter Modderkolk: het promotieonderzoek On subjectivising intentional pedagogical didactic action (valuable leadership). • Daan Buijs: het promotieonderzoek Education as a foundation for living the question in dialogue with the world. • Inspilab: onderzoek naar de effecten van elektromagnetische velden door de zendmasten van de mobiele telefonie op de natuur. j ongeren • Stichting Organisatie Europarc Conferentie, Groningen: Jongeren inclusief; zij werken mee aan de organisatie van de conferentie voor natuurbeschermers. • International Youth Initiative Program, Järna, Zweden: Het YIP programma 2022-2023; een antroposofisch geïnspireerde training in sociaal ondernemerschap. • Stichting Lab Toekomstige Generaties, Doorn: het project Zet je in voor Toekomstige Generaties, een leerproject voor jongeren. • Stichting Monobanda PLAY, Utrecht: ‘Spiegelstem’, een project dat kunst en techniek verbindt met zorg voor jongeren. • Circles For A Renewal of Culture, Los Angeles, Verenigde Staten: de jaarlijkse bijeenkomst Questions of Courage: Hearth, georganiseerd door de antroposofische jeugdsectie in Noord-Amerika. landbouw, natuur & voeding • Aeres MBO Warmonderhof, Dronten: de excursie van klas 4 naar Zuid-Duitsland en een bezoek aan de Landwirtschaftliche Tagung in Dornach. • De Tovertuin, Epe: de uitbouw van de zelfoogsttuin voor lokaal en duurzaam geteeld voedsel en bloemen. • VOF Veld en Beek, Doorwerth: de introductie van paardentractie op boerderij Veld en Beek, en daarna in Nederland. • De Groene Vallei, Nijmegen: een onderzoek naar bloesemremedies als aanvulling op het koehoornmestpreparaat. • Werkgroep BD-werkagenda, Driebergen: de realisatie van een werkagenda op biologisch dynamische grondslag voor land en tuin. gezondheidszorg • Freunde der Erziehungskunst Rudolf Steiners, Berlijn: algemene ondersteuning voor het project Social Therapy Khedeli in Georgië. • Medical Section at the Goetheanum, Dornach, Zwitserland: de International Post Graduate Medical Training (IPMT). • Raphaëlstichting/Breidablick, Schoorl: het atelier Beeldend Breidablick. • Academie Antroposofische Gezondheidszorg, Zeist: ondersteuning voor de verdieping en verdere ontwikkeling. • Lemniscate Foundation, Moskou, Rusland: algemene steun voor het Ita Wegman Opleidingscentrum voor heilpedagogie en sociale pedagogie. maatschappij • Peer_protocol, Rotterdam: ‘the untold stories of community living’, een zoektocht naar hedendaagse oplossingen voor het woningprobleem. • Ameline Ansu, Rotterdam: het project ‘Zonder Zwart Randje’, een interactieve theater talkshow voor jongeren met verhalen en vragen rondom rouw. • ITC Naarden: het symposium ‘Het nieuwe goud, wegen naar de werkelijkheid’, een spirituele respons op de noden van deze tijd. Een samenwerking van de Antroposofische Vereniging in Nederland, de Theosofische Vereniging en Stichting Rozenkruis. • General Anthroposophical Society, Dornach, Zwitserland: conferentie ‘Alma Humana! Contributions to Human Dignity’, een bijdrage voor de minder draagkrachtige deelnemers. • Kasuku Organics and Community Development Project: All Africa Anthroposophic Training Uganda (AAAT 2022). cultuur • Stichting Kwintessens, Den Haag: Iberian Night, een koorproject voor jonge amateurzangers met Sefardische muziek. • de Onkruidenier, Amsterdam: ‘Relearning Aquatic Evolution’, een installatie met uitzicht op het Noordzeekanaal die de relatie van de bezoeker en de zee laat zien. • Nijmeegs Studentenorkest Collegium Musicum Carolinum: Educatieproject De Vuurvogel. • Charlotte Mumm e.a, Amsterdam: ‘What My Hands Know’, een kunstproject in Arti et Amicitiae over intuïtie en het raakvlak van materiaal en de zintuigen. Met een speciale rol voor de handen die kanaliseren en vertalen. • Hart van Veen, Den Haag: ‘Mostijd’, een multidisciplinair kunstproject over de wereld van mossen als levend wezen. 323.868 60.000 170.430 45.600 68.280 368.538 57.455 137.349 52.105 110.618 € 1.394.244 Een volledige lijst vindt u op www.iona.nl/ projecten/#toekenningen Cultuur Nieuwe economie Gezondheidszorg Jongeren Landbouw, natuur & voeding Maatschappij Pedagogie Onderwijs en ontwikkeling Wetenschap Overig (gerichte schenkingen) Totaal doelgerelateerde schenkingen

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=