12 Toekennen van financiële steun Voor alle aandachtsgebieden uit ons beleidsplan 2022-2026 hanteren we bij de beoordeling van aanvragen en mogelijke eigen initiatieven vijf nieuw geformuleerde criteria: • Is er inspiratie in combinatie met voeten in de klei; visie én praktijk? • Klopt het initiatief in relatie tot de biografie van de initiatiefnemers? • Past het initiatief in deze tijd, heeft het een adequate eigentijdse vorm? • Hoe is het bredere draagvlak (beoogd), hoe is de inbedding, groeit er sociaal weefsel? • Is er een duurzaam perspectief en sprake van groei naar zelfstandig bestaan? We hebben dit jaar in totaal 325 aanvragen gekregen, waarvan er 165 zijn toegekend. 152 aanvragen zijn afgewezen, 6 zijn ingetrokken en 2 toekenningen zijn vervallen. In totaal is voor €1.83 miljoen toegekend. Het overgrote deel van de financiële bijdragen (84%) kwam rechtstreeks uit onze actieve fondsen op naam en dat is in lijn met de ingezette koers om de verbindingen tussen fondshouders en initiatieven te versterken. Fondsen werven We zijn verheugd over de hoeveelheid schenkingen en het intensieve contact met schenkers. Intenties van fondshouders geven mede richting aan ons werk en als intenties van fondshouders samenvallen met die van initiatiefnemers, dan ontstaat er gebundelde scheppingskracht. Studiefinanciering Het steunen van jonge mensen bij hun eerste antroposofisch geïnspireerde beroepsopleiding sluit goed aan bij onze doelstellingen. Helaas was het daartoe bestemde fonds uitgeput en bleek er niet genoeg aanvulling te komen vanuit actieve schenkers. Daarom is besloten om, in overleg met de verschillende buitenlandse instituten, te kijken hoe de opleidingen structureel hun eigen fondsenwervende vermogen kunnen ontwikkelen of versterken door, bijvoorbeeld, een alumnikring. Met collega fondsen uit het Stiftungentreffen-netwerk is besproken of er gezamenlijk startkapitaal voor lokale, opleidingseigen steunstichtingen bijeengebracht kan worden. Dit wordt naar verwachting in 2024 concreet gemaakt en daarmee komt dan een einde aan de steun voor studenten aan buitenlandse opleidingsinstituten. Voor de antroposofisch geïnspireerde opleidingen in Nederland zijn wel studiefondsen beschikbaar: voor incidentele ondersteuning van studenten wordt afgestemd met de opleidingen zelf. Samenstelling bestuur en bureau Bestuur per 31 december 2023 Bas Holvast – voorzitter Solveigh Bijkerk – vice-voorzitter Romée van der Vorm – toezichthouder toekenningen Lars Talsma – toezichthouder financiën Andrea Davina – lid Johannes Kronenberg – lid Michiel ter Horst – erelid Bureau per 31 december 2023 Mila Biesot – spin in het web Frouke Flieringa – projectadviseur Christine Geertsema – interne processen Carina van der Kluft – schoonmaak Floris Lambrechtsen – projectadviseur leningen Roos Naves – fondseninitiator en -begeleider Sonja Telman – financiën Robert Viëtor – directeur Bestuurscommissies Het bestuur heeft een drietal bestuurscommissies waarin aandachtsgebieden uitgediept worden en die adviserend zijn aan het bestuur. De samenstelling van de commissies was per december 2023 als volgt. Commissie Kwaliteit toekenningen Romée van der Vorm (voorzitter) Johannes Kronenberg Jan Huisman Christine Geertsema (bureau) Financiële commissie Lars Talsma (voorzitter) Floris Lambrechtsen (extern lid) Andrea Davina Sonja Telman (bureau) Robert Viëtor (bureau) Remuneratiecommissie Bas Holvast (voorzitter) Solveigh Bijkerk bestuursverslag > Guernica de la Ecología in Museum Kranenburgh, Bergen > Het eerste ‘Iona woon- en werkplekken’ huis, Maarn > Tentoonstelling Molly Palmer, Amsterdam 2023 kenmerkt zich als een jaar waarin de activiteiten van de Iona Stichting zich nog meer naar buiten gingen richten. Nieuwe projecten werden opgezet en verbindingen werden verstevigd. Maar ook werd naar binnen gekeken: de structuur werd verder aangescherpt en inhoudelijk is nadrukkelijk gekeken naar wat bij deze tijd past, met in het achterhoofd de intenties van de oprichters.