14 Promovendibijeenkomst 30 oktober De jaarlijkse promovendibijeenkomst, bedoeld voor huidige, door de Iona Stichting ondersteunde promovendi, kon door omstandigheden niet doorgaan. Op 4 maart 2024 is een nieuwe bijeenkomst gepland. Eigendom Anders Het initiatief Eigendom Anders is opgezet voor iedereen met een vraagstuk rondom verhoudingen en verbinding van bezit, eigendom en eigenaarschap. Op 22 mei was de tweede, uitverkochte, bijeenkomst in de vorm van een festival bij Zwier in Vinkeveen. Jennifer Benson is de inspirerende hoeder en projectleider van het initiatief. Zie ook: https://eigendomanders.nl Iona Leningen Sinds 2022 verstrekken we leningen (variërend van €50.000,- tot €250.000,-) aan maatschappelijke ondernemingen en organisaties die nauw aansluiten bij de doelstellingen van de Iona Stichting. In 2023 is de portefeuille uitgebouwd met 4 nieuwe leningen. We hebben veel geleerd en de samenwerking gezocht en gevonden met twee andere ‘social lenders’. Elders in dit jaarverslag staan twee nieuwe leningnemers geportretteerd: ThisSideUp en The Mallow Garden. Iona woon- en werkplekken De Iona Stichting krijgt regelmatig te maken met huizen en ruimtes die in het bezit komen door, bijvoorbeeld, een nalatenschap. Hoe hiermee om te gaan? Wordt het pand verkocht om met de gelden projecten te ondersteunen of worden de ruimtes juist ingericht om organisaties en personen een plek te bieden hun idealen na te streven? In 2023 is de Iona Stichting begonnen met het verkennen van de mogelijkheden. Uiteraard altijd in overeenstemming met de intenties van degene die het gebouw aan de stichting heeft nagelaten. Guernica de la Ecología De Iona Stichting heeft in 2022 het kunstwerk Guernica de la Ecología van Claudy Jongstra verworven. Het is gemaakt als aanklacht tegen de ecologische kaalslag die plaatsvindt in de wereld. Daarnaast zijn sociale betrokkenheid, de zorg om de toekomst van de aarde en het doorgeven van het ambacht aan een jongere generatie belangrijke aspecten die in dit project samen komen. Het rondreizende doek nodigt uit tot initiatieven op gebied van meer biodiversiteit, ambacht en sociale inclusie. In 2023 ontstond het initiatief om een speciale editie van de beroemde Thonet S33 Freischwinger van de Nederlandse ontwerper Mart Stam te maken. De stoel is één van de eerste producten waarin biodynamisch textiel (katoen en wol) en biodynamische plantaardige kleurstoffen worden gebruikt in het productieproces. Er zijn 100 limited edition stoelen geproduceerd en een deel van de opbrengst is weer bestemd voor nieuwe initiatieven. Er is een kring van mensen rondom de Guernica de la Ecología die het financieel mogelijk maakt dat het werk de komende jaren blijft reizen en die initiatieven laat ontstaan. Ook lid worden? Neem voor meer informatie contact op met projectleider Andrea Davina: andrea@iona.nl of kijk op www.guernicadelaecologia.nl. Reizen in 2023 ∙ Debatcentrum De Balie, Amsterdam ∙ Kloosterkerk, Den Haag ∙ Museum Kranenburgh, Bergen ∙ Goetheanum in Dornach, Zwitserland Als de Guernica de la Ecología niet aan het reizen is, is het kantoor van de Iona Stichting de thuishaven. 3-wip Met behulp van de Iona Stichting maakte de 3-wip een reis door Nederland. Overal fungeerde ze als serieus speelobject en zijn workshops over de sociale driegeleding gegeven. De 3-wip stond onder meer op de Vrije Hogeschool in Zeist, de Warmonderhof, het scholingsweekend van de Helios Kampen, de campus van Hogeschool Leiden, het Festival Eigendom Anders, het Veerhuis en de Vereniging voor Vrije Opvoedkunst. Inmiddels heeft de 3-wip een eindbestemming gevonden bij de Sofia Oosterwoldschool in Almere. Ontmoet Iona In totaal hebben 121 mensen deelgenomen aan één van de 11 ontmoetingsochtenden in het Iona huis. De bijeenkomsten leveren iedere keer weer bijzondere momenten op, maar zeer opvallend zijn de overeenkomsten die mensen bij elkaar zien en tegenkomen. Veel van de aanwezigen zijn (potentiële) aanvragers, maar ook schenkers en samenwerkingspartners maken hun opwachting. Podcasts & nieuwsbrieven In 2023 zijn vier nieuwe podcastafleveringen gemaakt en online gezet: Eigendom Anders met Jennifer Benson; Seizoenarbeiders met Jur Jacobs; Euritmie met Gia van den Akker & Juliette Reijnen en de Bolk Companions met Christina van Tellingen & Arie Bos. De nieuwe podcastafleveringen zijn in totaal al meer dan 1000 unieke keren beluisterd. Om geïnteresseerden regelmatig op de hoogte te houden, is de nieuwsbrief een nieuw leven ingeblazen. 4 keer is een digitaal exemplaar rondgestuurd. De intentie is om dit in 2024 voort te zetten. Beluister de podcasts