Iona Stichting - Jaarverslag 2023

15 STICHTING JAARVERSLAG 2023 I O N A Code Goed Bestuur De Iona Stichting heeft in 2023 de toetsing Code Goed Bestuur van de Vereniging van Fondsen (FiN) positief doorstaan. De FiN komt op voor de belangen van aangesloten organisaties. Om nog meer transparantie en eenduidigheid in de sector te bewerkstelligen is de Code Goed Bestuur in het leven geroepen. Dit jaarverslag voldoet aan de eisen van de code. Bestuur Na 32 jaar heeft Jan Huisman afscheid genomen als bestuurslid. Hij heeft zich altijd volledig ingezet en heeft vele gesprekken gevoerd met initiatiefnemers en geïnteresseerden. Van 1997 tot en met 2021 was Jan penningmeester en had hij zitting in de Financiële Commissie. Jan blijft betrokken als lid van de Commissie Toekenningen en als adviseur op het gebied van integrale gezondheidszorg. Zo blijft zijn kennis nog dichtbij de Iona Stichting. Evaluatie bestuur en doorontwikkeling bestuursstructuur Vanaf 2022 heeft het bestuur ingezet op een meer toezichthoudende rol, waarbij de aandacht vooral gericht is op de grotere beleidsvragen en de ontwikkeling van de identiteit van de stichting. In het afgelopen jaar is gesproken over de juridische structuur en hoe die het beste zou passen bij de nieuwe werkwijze. Met aandacht en grote zorgvuldigheid is de overgang naar een Raad van Toezicht-model ingezet. Van belang is om de inhoudelijke kern van de Iona Stichting te behouden en deze aan te laten sluiten bij de huidige tijd. Het proces zal naar alle waarschijnlijkheid worden afgerond in 2024. Bureau Het team is het afgelopen jaar per 1 juni versterkt met Mila Biesot, die halve dagen als eerste aanspreekpunt van de stichting dient. Zij zorgt ook dat alle aanvragen goed in het systeem komen en dat de afwikkeling van toekenningen helder verloopt. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op het kantoor en organiseert en ondersteunt Mila grotere initiatieven en bijeenkomsten. Floris Lambrechtsen is projectleider Iona Leningen en werkt op woensdag op de Herengracht. Bezoek aan eiland Iona Elders in dit jaarverslag leest u meer over het bezoek aan het eiland Iona. Het bezoek ging niet alleen om de schoonheid, maar ook om de innerlijke en geestelijke boodschap die het eiland meedraagt. Aangezien de structuurverandering van het bestuur zou kunnen zorgen voor afstand tot de oorspronkelijke ideeën, heeft een gerichte schenking het mogelijk gemaakt om met bestuur en medewerkers naar Iona terug te keren om de essentie van het eiland, en daarmee ook de stichting, goed onder ogen te zien. Bezoldiging bestuur en medewerkers De bestuursleden kunnen jaarlijks een vast, niet bovenmatig, vacatiegeld ontvangen. De medewerkers ontvangen een marktconform salaris. Beloning en onkostenvergoedingen van teamleden en directie zijn afgeleid van de CAO Sociaal Werk en de Regeling beloning directeuren van goede doelen organisaties. Vooruitblik 2024 • We blijven werk-, ontmoetings- en inspiratieruimte in het Ionahuis bieden. In ons pand zijn meerdere tentoonstellingen gepland, onder meer tijdens de Amsterdam Art Week (29 mei – 2 juni). • De Ontmoet Iona ochtenden zijn inmiddels een begrip en vinden in principe plaats op elke laatste donderdag van de maand. • Er worden meerdere initiatieven rondom de Guernica de la Ecología genomen. Kijk op ­ www.guernicadelaecologia.nl voor de laatste ontwikkelingen. • Er zal weer een BLAN netwerkbijeenkomst plaatsvinden. Ook de promovendibijeenkomst staat gepland. • In mei zullen de Youth Education Days plaatsvinden, een initiatief van de Iona Stichting, de Bildung Academie en de Jeugdsectie van het Goetheanum. Bedoeling is om opleidingen/instituten voor jongeren tussen 18 t/m 35 jaar bij elkaar te brengen en te onderzoeken of ze elkaar kunnen versterken met gedeelde kennis. • De verbinding met het Goetheanum blijft van belang. Via ondersteuning aan de Jeugdsectie en door het steunen en actief vormgeven van ons lidmaatschap van de World Goetheanum Association (WGA) blijven we verbonden. • De ENDA bijeenkomst en het Stiftungentreffen vinden dit jaar plaats in Amsterdam met de Iona Stichting als gastvrouw. • In het kader van het Iona woon- en werkplekken initiatief zal een eerste huis ontwikkeld worden om zo dit initiatief werkenderwijs te verkennen. • Iona Leningen gaat in 2024 verder met de uitbreiding van de leningenportefeuille. Er is ruimte voor het verstrekken van 5 tot 6 nieuwe leningen. < De 3-wip tijdens het scholingsweekend van de Helioskampen, Ruinen < Eigendom Anders festival, Vinkeveen < De Iona boom, neergevlijd in november, Amsterdam < Team en bestuur tijdens de Wereldconferentie, Dornach < Student aan de Warmonderhof, Dronten

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=