19 STICHTING JAARVERSLAG 2023 I O N A Waar staat LifeTree voor? Jeanne: Met LifeTree willen we bijdragen aan regeneratieve oplossingen. Alles wat het zelfherstellend en het zelfhelend vermogen stimuleert op de thema’s voeding, gezondheid en educatie. Dit doen we onder andere door leningen uit te geven via Stichting LifeTree Fund en donaties te doen via het Fonds op naam LifeTree bij de Iona Stichting. Hierbij kijken we altijd of het mogelijk is om verschillende projecten met elkaar te verbinden. Het vormgeven van relaties is een belangrijk onderdeel van het werk. Als deze basis goed wordt gelegd, in het vertrouwen dat je alles waar je tegenaan loopt met elkaar op kunt lossen, kan je veel risico’s ondervangen. Wat zijn de gedeelde waarden met de Iona Stichting? Jeanne: Wij initiëren gezamenlijk onze activiteiten vanuit een spirituele levenshouding, waarbij we de intergenerationele verbondenheid willen stimuleren en op een manier omzetten in een handelingsperspectief die de leefbaarheid en levensvatbaarheid van al het leven ondersteunt. Het maken van echte verbindingen in lange termijn relaties is belangrijk voor het werk van LifeTree en de Iona Stichting. Mila: Twee aandachtsgebieden die mij in het bijzonder interesseren zijn onderwijs en gezondheidszorg. Onderwijs vanuit mijn verleden als vrijeschooldocent, gezondheidszorg vanuit mijn huidige studie als holistisch hormoon en cyclus coach. Wat maakt samenwerking tussen de Iona Stichting en LifeTree prettig? Jeanne: Het team kan goed invoelen welke projecten bij het fonds op naam zouden kunnen passen, waardoor de interactie heel stimulerend is. Soms moet er zelfs een afweging gemaakt worden omdat er teveel projecten passend zijn om te ondersteunen. Mila: Omdat er via het fonds op naam van LifeTree hogere schenkingen dan gemiddeld gedaan worden kan er aan organisatieontwikkeling bijgedragen worden. Hier hebben andere fondsen op naam vaak niet genoeg geld voor, waardoor dit niet zo vaak gebeurt. Het is belangrijk om een initiatief met een wezenlijk fundament te kunnen steunen, zodat het ook op eigen benen kan gaan staan. Jeanne: Zeggenschap over een groot vermogen brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Het is van belang om altijd af te wegen wat de intentie is van de besteding van dat vermogen. Doe je iets ten dienste van de waarden die je nastreeft? Dat is de belangrijkste onderliggende vraag. Er moet iets in beweging worden gezet! Met voeten in de klei Anna Muller 17 november 2023 – 8 oktober 2023 Anna kwam 4 jaar geleden in contact met de Iona Stichting. Ze voelde zich nauw verbonden met de Christengemeenschap en de vrijeschool pedagogie en wilde met haar nalatenschap ook in de toekomst het werk in deze gebieden via de Iona Stichting mogelijk maken. Tettje van Driel van Wageningen – van Osselen 17 mei 1936 – 16 december 2023 Tettje was bestuurslid van de Iona Stichting van januari 1992 tot en met april 2002. Haar artistieke kennis en inbreng waren van grote waarde. Ze was betrokken en gepassioneerd over kunst en kon door haar ervaring goed advies geven. Ook was zij zeer verbonden met Ernee ’t Hooft en heeft altijd geprobeerd diens werk in ere te houden. Mila Biesot