3 STICHTING JAARVERSLAG 2023 I O N A Het was een magisch moment op 28 september in Dornach in het Goetheanum. Een indrukwekkende groep mensen van 11 verschillende organisaties op het podium voor de Guernica de la Ecología. Een netwerk van onder meer boeren, kunstenaars, textielmakers dat samen de nieuwe duurzame Thonet-stoel realiseerde in het voorafgaande jaar. Zo’n moment waarop we de energie door het lijf voelden stromen, van top tot teen en terug. Het verbinden van idealisme met de dagelijkse praktijk; het weven van inspiratie door het dagelijkse werken en leven. Dat lukt als je groente koopt bij een lokale bio-boer of boodschappen doet bij de Odin en als je fietst en wandelt in de natuur. En nu ook als je op deze stoel zit. Zulke handelingsperspectieven zijn hard nodig. Ze bieden hoop ten tijde van nabije oorlogen met alle onmenselijkheid die ze met zich meebrengen. We hebben een groot deel van het afgelopen jaar Oleg en Jelena in ons Ionahuis een woonplek geboden. Ze zijn uit Kiyv gevlucht en hen tijdelijk onderdak geven was voor ons een manier om iets te kunnen doen in relatie tot de oorlog in Oekraïne. In de tuin van het Ionahuis heeft de ruim 100 jaar oude iep zich zacht neergevlijd op de avond voor de herfststorm begin november. De iep heeft de Tweede Wereldoorlog en Jan en Ernée van der Linden meegemaakt en was erbij toen de Iona Stichting werd opgericht in 1966. De stichting werd vernoemd naar het eiland Iona voor de Schotse kust en het afgelopen jaar zijn we, team en bestuur, daarheen gereisd om inspiratie op te doen en ons met elkaar en met Iona te verbinden. Iona was het eiland waar de monniken uitvoeren om kleine, herbergzame plaatsen in Europa te creëren, beschut en midden in de natuur. Herbergzame en toegankelijke plekken creëren is opnieuw actueel in deze onrustige tijden en toenemende chaos. Daarom kunt u in dit jaarverslag iets lezen over een nieuw Ionainitiatief: Iona woon- en werkplekken. Met als doel om bijzondere huizen en plekken van de commerciële markt te halen, zorgvuldig te beheren en tegen een sociale huur beschikbaar te stellen voor geïnspireerd wonen of werken. We hebben de Zwitserse Edith Maryon Stiftung als voorbeeld en zij hebben ons alle steun toegezegd met de opbouw. We hopen ook uw initiatief en u als mens weer te ontmoeten in het komende jaar. Dat kan tijdens onze jaarbijeenkomst op 4 september, op een donderdagochtend bij een Ontmoet Iona bijeenkomst of tijdens één van onze pop-up tentoonstellingen in de tuinkamer. En als u langskomt dan kunt u ook even zitten op de stoel. De stoel die alles zegt. Team Iona Stichting Vlnr: Christine Geertsema Frouke Flieringa Robert Viëtor Sonja Telman Roos Naves Mila Biesot Floris Lambrechtsen Voorwoord: Een stoel. Een stoel die alles zegt.