4 Kunnen wij ons nog verplaatsen in een wereld die vol was van magie? Waarin de mensen contact probeerden te maken met het onbevattelijke door rituelen, profetieën, helderziendheid, visioenen en dromen? Die vraag komt op tijdens de lange weg die je moet gaan om op Iona te komen. Wie er ook woonden, Keltische stammen met hun druïden; Sint Columba en de monniken die er landden in de 6e eeuw en vanuit hun machtig klooster verder trokken om de bevolking in de wijde omgeving te kerstenen; de Schotse vorsten die er begraven wilden worden of de oecumenische gemeenschap die sinds 1938 een vrijplaats biedt aan eenieder die dit nodig heeft. Zij vonden elk op hun eigen manier toegang tot de spirituele plaatsen die het kleine eiland in zich bergt. Zo ook het bestuur en de medewerkers van de Iona Stichting. Als je samen werkt is het belangrijk wat van het leven met elkaar te delen. Verhalen en de herinneringen aan de mensen die aan het begin stonden en besloten dat zij iets van waarde wilden bijdragen. Een geschiedenis van verlangen, vasthoudendheid, het vermogen om geïnspireerd te worden en anderen te inspireren. In een paar dagen tijd kun je veel over en van elkaar leren. Van de kunst om innerlijke rust te vinden tot de waarde van schenkgeld in een nieuwe economische revolutie. Van de verhouding van de individu tot het geheel en ons verlangen naar menselijkheid tot de vraag of een project wel of niet gesteund kan worden. Van de kunst om elkaar in de ogen te kijken tot de overwegingen om een nieuwe vorm van bestuur te ontwikkelen. Soms is het goed terug te keren naar de oorsprong. De oprichters van de stichting, Ernée van der Linden – ’t Hooft en Jan van der Linden, kozen de naam Iona met zorg en dat maakt nieuwsgierig naar dit eiland aan de westkust van Schotland. Een tijd van Inspiratiereis naar het eiland Iona van bestuur en medewerkers in mei 2023, mogelijk gemaakt door een gerichte schenking.