9 STICHTING JAARVERSLAG 2023 I O N A Stichting Transformers Community, Amsterdam Brain Boost Programma 2.0 De Transformers Community stelt zich ten doel de mentale gezondheid van jongeren te bevorderen. Hierbij ligt de nadruk op het voorkomen van psychische problemen. Het Brain Boost programma zet in op drie punten: herkenning, onderlinge sociale steun en het vergroten van kennis en handelingsopties rondom mentale gezondheid vanuit een holistische benadering. Brain Boost biedt jongeren een veilige plek waar zij ervaringen uit kunnen wisselen en samen kunnen leren hoe zij zorg kunnen dragen voor hun fysieke, geestelijke, sociaal-emotionele en spirituele gezondheid. Het Brain Boost programma bestaat uit acht tweewekelijkse bijeenkomsten, waar jongeren in kleinschalig groepsverband samenkomen, begeleid door twee ervaringsdeskundige mentoren. Het gaat erom je negatieve zelfbeeld onder de loep te nemen en om te buigen naar positief inzicht. Sociale vaardigheden worden versterkt en de emotionele steun zorgt ervoor dat de deelnemers zich uit durven spreken. De ondersteuning is voor het verder aanscherpen van het programma. De mentale gezondheid van jongeren komt steeds meer ter sprake tijdens de ontmoetingen die wij hebben. Een maatschappelijk probleem dat aandacht verdient en de wijze van benaderen past goed binnen onze doelstellingen. • www.transformers.community De Tovertuin, Epe Tovervloed De Tovertuin is een vennootschap (opgericht in 2022) met als doel het voor gezamenlijke rekening uitoefenen van een zelfoogsttuin voor lokaal en duurzaam geteeld voedsel en bloemen. In 2023 startte het project Tovervloed; het gebruik van de tuin als evenementenlocatie. Het streven is om zo draagvlak te bieden aan natuureducatie, kunstzinnige activiteiten, lezingen en workshops. Tovervloed moet een werkplaats en gemeenschap worden waar men in sociale samenhang en op gezonde wijze met de aarde om kan gaan. Er is niet alleen een verlanglijst van praktische voorzieningen, maar ook een goede infrastructuur is nodig. De tuin voorziet op dit moment meer dan 80 mensen in een rijk aanbod van seizoensgroenten, kruiden en fruit en in de toekomst ook paddenstoelen. De leden van De tovertuin mogen, zolang er groenten kunnen groeien (30-35 weken), 4 dagen per week oogsten naar behoefte (lees, dat wat nodig is voor eigen gebruik). Dit in ruil voor de betaling van een oogstaandeel van €400,- voor één seizoen. Wij kozen ervoor de initiatiefnemers te ondersteunen met tijdelijk leefgeld, zodat zij vrij zouden zijn de tovervloed goed te ontwikkelen gedurende de winter. • www.tovertuin.org Wij verwonderen ons elke dag over hoe alles groeit en hoe de natuur ons daarbij een handje helpt. Ik denk dat we allemaal het gevoel hebben dat je niet mag falen. landbouw / maatschappij maatschappij / jongeren