Previous Page  10 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 32 Next Page
Page Background

6

demonstraties die worden georganiseerd via sociale media, maar

die vaak toch te vluchtig en weinig bindend zijn om blijvende

maatschappelijke veranderingen in gang te zetten. Een doordachte,

gedeelde visie ontbreekt soms, en daarmee ook een plan van

aanpak voor de langere termijn. Dat je het over een bepaald

heikel punt met veel mensen eens bent en een tegengeluid wilt

laten horen is een mooie verrijkende ervaring die de opvatting dat

mensen nog aldoor egocentrischer worden weerspreekt. Maar

daarmee is dit soort activisme toch niet hetzelfde als je ook in

praktische zin gemeenschappelijk inzetten en blijven inzetten voor

hetzelfde ideaal.

In de aanvragen die de Iona Stichting mag ontvangen is goed terug

te zien dat wakkerheid voor actuele noden en zorgen meer en

meer hand in hand gaat met praktisch engagement en activisme:

het ideaal wordt niet alleen adequaat benoemd, maar initiatief­

nemers willen er ook zorg voor dragen dat het vuur blijft branden

en niet ‘verwatert’ en ophoudt aanstekelijk te zijn.

Sociaal ondernemerschap is geen loze, hippe kreet meer en

mensen hoeven niet per se het wiel zelf uit te vinden, onder het

mom van innovatie. Samenwerking met anderen wordt gezocht,

men is bereid tot kleine, degelijke stappen om projecten op te

zetten die over een aantal jaren nog steeds relevant zijn of zelfs aan

relevantie kunnen toenemen. Er leeft een goed beeld van de doel-

groep en/of van begunstigden of publiek en in veel gevallen hoopt

men ook mensen te bereiken van buiten de eigen kringen, zeker op

den duur. Van ‘aanbieders’ en ‘zenders’ en ‘organisaties met een

missie’ worden initiatiefnemers graag partners en medestanders,

met soms een uitdrukkelijke vraag om dialoog en feedback,

waarbij kennis, ervaringen en constructieve kritiek kunnen worden

gedeeld.

De urgentie van bepaalde onderwerpen is dusdanig, dat men

geen kostbare tijd wil verdoen aan brainstormen en spannende

experimenten op het eigen eilandje alleen: het ideaal krijgt pas

betekenis als het stevig kan landen en wortelen en kiemen, midden

in de samenleving, en gedragen door een vaste bodem. Ook auto-

nome kunstenaars zoeken hiernaar. Gelukkig zonder zich volledig

te laten bepalen door een politiek klimaat dat van hen verwacht

dat ze zich zullen opstellen als ‘ondernemers’ die een product in de

markt moeten zetten. Hun doel is niet zozeer dat hun werk goed

of beter verkoopt, maar dat kunst niet meer wordt gezien als de

hoogst individuele expressie van een hoogst individuele emotie

alleen, noch als kers op de taart, noch als een vorm van aangename

vrijetijdsbesteding voor een elite: ze kan tevens een sociaal onder-