Previous Page  9 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 32 Next Page
Page Background

5

STICHTING 

JAARVERSLAG 2016

I

O

N

A

weken in de ongerepte natuur, kan iemand méér doordringen van

milieuproblemen en van de wens om de eigen leefwijze daar beter

op af te stemmen, dan honderd dramatische ‘wake up calls’ bij

elkaar. Een ander ontdekt, door wakker te liggen over de verhalen

van vluchtelingen die hij op zijn reis heeft ontmoet, dat hij zich

eenmaal weer terug in eigen land actiever voor deze mensen

wil inzetten, in plaats van alleen om een gastvrijer, ruimhartiger

regeringsbeleid te vragen. Er zijn te veel misstanden en zorg­

wekkende ontwikkelingen om ze allemaal in gelijke mate aandacht

te schenken, en een keuze voor het ene onderwerp of probleem

betekent niet automatisch dat andere problemen minder belangrijk

zouden zijn. Maar het omgekeerde is óók waar: wie soms de indruk

heeft dat hij machteloos staat tegenover al het vreeswekkende en

droevige nieuws dat hem overspoelt en zich dan weer even inlaat

met de ene zorg, en vervolgens met de andere, kan op den duur

moedeloos worden: het lijkt dweilen met de kraan wijd open.

Om echt wakker te kunnen handelen kan het dus nodig zijn

om je af en toe periodes niet te laten wekken door alle nieuws-

flitsen en waarschuwingen en oproepen tot waakzaamheid en

oplettendheid.

Het klinkt paradoxaal, maar de roes van de enerverende, woeste,

grillige actualiteit kan in het ergste geval tot escapisme leiden en

anders wel tot uitstelgedrag. Er is de illusie midden in de wereld

te staan, in het hier en nu, terwijl de vragen van degene(n) die

werkelijk jouw betrokkenheid nodig hebben, je niet meer kunnen

bereiken: zo druk ben je bezig met reageren, duiden, het denken

over oplossingen en het discussiëren met anderen. Wat er van de

buitenkant uitermate scherp en wakker en bewust en bezorgd

uitziet, kan zelfs een vorm van innerlijk slapen zijn – waarbij het

moment om te handelen per ongeluk verslapen wordt.

Meer en meer lijken fitheid, snelheid, wendbaarheid, ‘bij de

tijd blijven’, veranderings – en vernieuwingszin, kortom, heldere

wakkerheid, morele waarden in zichzelf te worden. Maar wakker-

heid waartoe? Gaat het om wakkerheid uit angst, om waakzaam-

heid uit achterdocht, of om wakkerheid die het mogelijk maakt

even adequaat en vol vertrouwen, als intuïtief en improviserend,

in actie te komen waar, alleen gedachten, gevoelens, inzichten en

meningen niet meer volstaan?

Het kerstessay van Rob Wijnberg in

De Correspondent,

al uit

2014, droeg de veelzeggende titel:

“De post-postmoderne mens

– op de hoogte van alles, verplicht tot niets.”

En in een recent verschenen pamflet met de titel ‘Ik kom in

opstand, dus wij zijn – nieuw licht op verzet’ plaatst cultuur­

historica Eva Rovers vraagtekens bij grootscheepse acties en