Table of Contents Table of Contents
Previous Page  19 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 52 Next Page
Page Background

Iona Stichting

Jaarverslag 2014

17

Het was voor de organisatoren een feest om te zien hoe open en onbevangen

mensen elkaar ontmoetten en inspireerden: aan het einde van de dag, bij de slot-

borrel, leek er geen sprake van verzadiging, vermoeidheid en opluchting dat men

na al dit ‘indrinken’ van mooie en verheffende verhalen eindelijk even kon

ontspannen – integendeel. Er leek iets gewekt, en zelfs kortstondige ontmoetingen

waren vervuld van geestdrift en interesse, alsof er iets was bevrijd, en mensen

zichzelf en elkaar wilden bevrijden in de ontmoeting met de ander. Opdat er iets

kon worden opgevangen, ontvangen. Met aangenaam ‘lege’ handen gingen de

deelnemers naar huis. En dit niet omdat ze zoveel hadden moeten geven aan

aandacht en inspanning, maar omdat er hierbij ruimte, vrijheid was geschapen

voor iets nieuws. Iets wat nog wilde en wil worden.

Dat is wat de Iona Stichting in

2015

nog vaker hoopt mogelijk te maken: dat er iets

kan gebeuren, kan toevallen, kan invallen wat zo diep, vanuit het hart gewenst

wordt door velen, en wat toch niet maakbaar is, of gestuurd kan worden, of van

een bedoeling of missie vergezeld mag gaan. Mensenwerk de kans geven, samen

met andere mensen, in vrijheid – dat is wat de stichting inspireert. Zo zien wij

de gelijkenis in deze tijd tussen de opkomende ‘Sociale Ondernemingen’ (waarbij

financieel rendement en sociaal rendement; zo ook tussen leen- en schenkgeld

hand in hand gaan) en Mondriaan die “de verhouding tussen het uiterste ene

(horizontale) en het uiterste andere

(verticale) in volkomen harmonie wilde

beelden”. Het verhaal van de Stijl,

zo eindigt het voorwoord van het eerste

nummer uit

1917

, is er een over

innovatie, over geloof in een nieuwe

kunst, over geloof en de overtuiging

van de noodzaak tot verandering!

Geven en ontvangen die niet meer

elkaars tegenpolen zijn, maar ook niet

alleen keerzijden van dezelfde medaille.

Liever nog: twee handen, twee gebaren,

maar met telkens dat ene gebaar

ertussen: dat van belangstellende,

eerbiedige bezinning op een zo waarde-

vol geheim. Opdat het kan worden

doorgegeven tot in de verre toekomst.

Désanne van Brederode

Mondriaan; Compositie met grijze lijnen 1918