Table of Contents Table of Contents
Previous Page  41 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 52 Next Page
Page Background

Iona Stichting

Jaarverslag 2014

39

Op de website is onder het kopje ‘

aanvragen

’ te lezen welke aandachtspunten bij

het indienen van een aanvraag van belang zijn. Bij de behandeling van aanvragen

werkt het secretariaat snel, zodat de aanvragers in beginsel binnen twee maanden

een beslissing en veelal ook de toegekende gelden kunnen verwachten. De behan-

deling van de aanvragen wordt voorbereid door secretariaat en directeur. Buiten

het doel vallende aanvragen worden direct afgewezen, om nodeloze wachttijd bij

de aanvrager te voorkomen. Aanvragen binnen het doel, ook de twijfelgevallen,

gaan naar het Dagelijks Bestuur, tenzij de aanvraag niet compleet is en nadere

informatie moet worden opgevraagd. Voor bijdragen uit de

eigen middelen

van de

Iona Stichting gelden enkele uitsluitingscriteria: geen financiering achteraf; geen

exploitatiefinanciering; geen financiering van gebouwen. Voor steun uit onze

fondsen kunnen ruimere criteria gelden, afhankelijk van de richtlijnen die de

schenker aan het fonds heeft meegegeven. Waar ter wereld het project wordt

aangevraagd maakt in beginsel geen verschil, maar aanvragen uit landen buiten

Europa kunnen wij alleen honoreren als wij in het betreffende land voldoende

betrouwbare contacten hebben om ons adequaat te adviseren. Ondersteuning op

het gebied van onderwijs en ontwikkeling vindt plaats in vier vormen:

– studiefinanciering aan beroepsopleidingen geïnspireerd vanuit antroposofie;

– beroep-ondersteunende cursussen en congressen;

– hulp bij persoonlijke ontwikkeling binnen organisaties geïnspireerd vanuit

antroposofie;

– ondersteuning van promovendi met een onderzoekshouding geïnspireerd

vanuit antroposofie.

Aanvragen gericht op opleidingen, cursussen, bijscholing, vakcongressen, e.d.

worden in de regel door directeur en secretariaat afgehandeld, tenzij er reden is

deze in het bestuur in te brengen.

4

Verbindingen verzorgen

Relaties onderhouden en verbindingen versterken heeft inhoudelijke, menselijke

en technische aspecten. De menselijke dimensie is de kern: het verzorgen van

tussenmenselijke ruimte, waarin van twee kanten een vertrouwensband kan

groeien. Dit geldt bij ons bemiddelingswerk, maar ook bij schenkingen en toe-

kenning van steun. Wij ervaren dagelijks hoe de kracht van vertrouwen bij het

verlenen van steun een aanvrager vleugels kan geven, dankzij onze schenkers die

dit mogelijk maken. Inzicht is de inhoudelijke dimensie.

Schenken kan alleen uit

inzicht

is het credo dat de stichting aan haar vorige directeur Dolf van Aalderen te

danken heeft. Schenken is een handeling uit vrije wil, waarbij inzicht en een warm

hart samengaan. Het is dan ook goed om over grotere schenkingen in gesprek te

gaan en alle aspecten te spiegelen aan de deskundigheid van een ervaren

organisatie. De technische dimensie komt vooral tot uiting bij grote aantallen

schenkingen en aanvragen. Daarvoor beschikken wij over een goed lopend

administratief systeem, Kristal genaamd, dat wij met andere stichtingen hebben

opgebouwd en waarvan de kosten gezamenlijk worden gedragen. Binnen onze

stichting wordt Kristal verzorgd door het secretariaat, dat ook de website, relatie-

beheer en de communicatie verzorgt. De statutaire opdracht tot het scheppen en

verzorgen van verbindingen is vanaf het begin aanleiding geweest van heel veel

Iona initiatieven.