

Iona Stichting
Jaarverslag 2014
39
Op de website is onder het kopje ‘
aanvragen
’ te lezen welke aandachtspunten bij
het indienen van een aanvraag van belang zijn. Bij de behandeling van aanvragen
werkt het secretariaat snel, zodat de aanvragers in beginsel binnen twee maanden
een beslissing en veelal ook de toegekende gelden kunnen verwachten. De behan-
deling van de aanvragen wordt voorbereid door secretariaat en directeur. Buiten
het doel vallende aanvragen worden direct afgewezen, om nodeloze wachttijd bij
de aanvrager te voorkomen. Aanvragen binnen het doel, ook de twijfelgevallen,
gaan naar het Dagelijks Bestuur, tenzij de aanvraag niet compleet is en nadere
informatie moet worden opgevraagd. Voor bijdragen uit de
eigen middelen
van de
Iona Stichting gelden enkele uitsluitingscriteria: geen financiering achteraf; geen
exploitatiefinanciering; geen financiering van gebouwen. Voor steun uit onze
fondsen kunnen ruimere criteria gelden, afhankelijk van de richtlijnen die de
schenker aan het fonds heeft meegegeven. Waar ter wereld het project wordt
aangevraagd maakt in beginsel geen verschil, maar aanvragen uit landen buiten
Europa kunnen wij alleen honoreren als wij in het betreffende land voldoende
betrouwbare contacten hebben om ons adequaat te adviseren. Ondersteuning op
het gebied van onderwijs en ontwikkeling vindt plaats in vier vormen:
– studiefinanciering aan beroepsopleidingen geïnspireerd vanuit antroposofie;
– beroep-ondersteunende cursussen en congressen;
– hulp bij persoonlijke ontwikkeling binnen organisaties geïnspireerd vanuit
antroposofie;
– ondersteuning van promovendi met een onderzoekshouding geïnspireerd
vanuit antroposofie.
Aanvragen gericht op opleidingen, cursussen, bijscholing, vakcongressen, e.d.
worden in de regel door directeur en secretariaat afgehandeld, tenzij er reden is
deze in het bestuur in te brengen.
4
Verbindingen verzorgen
Relaties onderhouden en verbindingen versterken heeft inhoudelijke, menselijke
en technische aspecten. De menselijke dimensie is de kern: het verzorgen van
tussenmenselijke ruimte, waarin van twee kanten een vertrouwensband kan
groeien. Dit geldt bij ons bemiddelingswerk, maar ook bij schenkingen en toe-
kenning van steun. Wij ervaren dagelijks hoe de kracht van vertrouwen bij het
verlenen van steun een aanvrager vleugels kan geven, dankzij onze schenkers die
dit mogelijk maken. Inzicht is de inhoudelijke dimensie.
Schenken kan alleen uit
inzicht
is het credo dat de stichting aan haar vorige directeur Dolf van Aalderen te
danken heeft. Schenken is een handeling uit vrije wil, waarbij inzicht en een warm
hart samengaan. Het is dan ook goed om over grotere schenkingen in gesprek te
gaan en alle aspecten te spiegelen aan de deskundigheid van een ervaren
organisatie. De technische dimensie komt vooral tot uiting bij grote aantallen
schenkingen en aanvragen. Daarvoor beschikken wij over een goed lopend
administratief systeem, Kristal genaamd, dat wij met andere stichtingen hebben
opgebouwd en waarvan de kosten gezamenlijk worden gedragen. Binnen onze
stichting wordt Kristal verzorgd door het secretariaat, dat ook de website, relatie-
beheer en de communicatie verzorgt. De statutaire opdracht tot het scheppen en
verzorgen van verbindingen is vanaf het begin aanleiding geweest van heel veel
Iona initiatieven.