Derdenfonds, Jongeren, Pedagogie
Project Inspirerend Onderwijs
Dit project start bij de mensen op de werkvloer. Daar gebeurt het! In de directe ontmoeting tussen leerkracht en kind, tussen ouder en leerkracht, tussen leerkracht en collega’s en schoolleider.
Ze kiezen voor een radicale bottom-up benadering in het hele netwerk in en rond onderwijs. Ze benaderen niet alleen vrijescholen, maar ook reguliere scholen. Het project is ontstaan vanuit het samenwerken met De Noorderkroon, Enschede, Rudolf Steiner Educare, Venlo, Oosterwoldschool Sofia, Almere en Kinderopvang Maminka, Havelte. Twee scholen voor Voortgezet Onderwijs hebben overwegen deelname. Al werkend willen ze de kring van deelnemende scholen uitbreiden.
Hoe ziet de praktijk eruit?
Vanuit meekijken en aansluiten kun je onbegrepen gedrag beantwoorden met een positieve actie. Er worden inspirerende uitdagingen neergezet. Didactiek volgt vanzelf uit de pedagogie. Het welbevinden van de leerlingen en de leerkracht neemt toe. Leerlingen beleven dat ze een zinvolle bijdrage aan het geheel van de groep kunnen leveren en zien dat hun leerresultaten in veel gevallen omhoog gaan. Leerkrachten, ib en schoolleiding beleven dat zij een zinvolle bijdrage leveren aan de organisatie als geheel.
Vertrekpunt
Ga er vanuit dat ieder kind een zinvolle bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de les en ook aan het geheel van de klas. Zie video: https://youtu.be/-GMF0RD7bsw. Of dat iedere leerkracht of ouder een zinvolle bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van het geheel van de school.
Ideaal
Aansluiten bij de wil, de drive van de ander is inspirerend en wekt de ander. Men kan aansluiten op basis van inleven in de ander. Leerlingen, ouders, schoolleiders en leraren zijn onderzoekend, vindingrijk en creatief en dragen bij aan een uitdagend leerklimaat. Zij geven betekenis aan het samen leren met en van elkaar.
De fondscode: 6037
Derdenfonds